In English

Bemutatkozás

Kiadványok

Tanári kézikönyv

Szöveggyűjtemény

Eve Bunting: A Rettentő Valamik

Kovács Mónika (szerk.): Holokausztoktatás és autonómiára nevelés

Kovács Mónika: Zsidóság a magyar tankönyvekben

Hírlevelek

Tanártovábbképzések

Szemtől szemben a történelemmel és önmagunkkal

Tolerancia a demokráciában

Konferenciák

Holokauszt és állampolgári felelősség

A demokrácia és a szovjet-típusú társadalom öröksége

Engedelmesség és ellenállás

"Párbeszéd a jövőért"

Sajtóvisszhang

2001. évi beszámoló

Linkek





HaNNaH aReNDT Egyesület

1064, BUDAPEST
Izabella u. 46.

Tel: 30/ 365 56 39,
Fax: 34/ 540 681

E-mail




Holokauszt és Állampolgári Felelősség Oktatási Fórum


Budapest, 2001. február 18-21.
A Hannah Arendt Egyesület és a Goethe Intézet közös konferenciája


A konferencia témája
A Hannah Arendt Egyesület azért szervezett a Goethe Institut Budapest-tel közös konferenciát, hogy segítse a tanárok felkészülését az április 16-i Holokauszt Emléknapra, amely a 2000/2001 tanévben került bevezetésre.
A konferencia témája az volt, miként segíthetik a tanárok a rasszizmus, előítéletek, antiszemitizmus és totalitarianizmus következményeinek és a demokráciában való részvétel fontosságának megértését.

A konferencia céljai
    ˇ felhívni a figyelmet a Holokausztról és az állampolgári felelősségről szóló oktatás fontosságára
    ˇ minél több tananyagot, dokumentumot és módszert bemutatni a konferencián
    ˇ elősegíteni a magyar iskolák és más országok iskolái közötti együttműködést
Célcsoport
A konferenciára első sorban tanárokat, oktatási szakembereket és kutatókat vártunk. A résztvevő tanárok nagy része (84%) vidéki iskolákból érkezett. A konferencián hetvenöten vettek részt és a nyilvános kerekasztal-beszélgetésen körülbelül kétszáz érdeklődő jelent meg.

Program
A konferencia céljaival összhangban a program lehetőséget nyújtott az általánosabb kérdések megvitatására éppúgy, mint a különböző oktatási módszerek és tananyagok bemutatására, valamint a személyes kapcsolatok kialakítására.
Az első napon a Goethe Institut Budapest igazgatója, a Hannah Arendt Egyesület elnöke és az oktatási miniszter képviselője nyitotta meg a konferenciát.
A következő napon a részt vevők olyan programokkal és tananyagokkal ismerkedhettek meg, amelyeket különböző non-profit szervezetek dolgoztak ki: a Hannah Arendt Egyesület, a MAZSIHISZ, az Alapítvány az Emberi Jogok és a Béke Oktatásáért, a Holokauszt Dokumentációs Központ, a Mangó Műhely, a "Párbeszéd a toleranciáért" program, a Soá Alapítvány és a Lauder Javne Zsidó Közösségi Iskola Judaisztikai Diák Kutatócsoportja. Két másik előadás arról szólt, hogy hogyan dolgozzák fel a német diákok a Holokauszt történetét. A nap folyamán bemutatott három filmet a résztvevők ingyen megkapták.
Az esti program során lehetőség nyílt a zsidó közösségi-kulturális életben fontos szerepet betöltő Bálint Zsidó Közösségi Ház tevékenységével való megismerkedésre és a Hóra-táncolás elsajátítására. A konferencia résztvevőit a Bálint Zsidó Közösségi Ház igazgatója meleg fogadtatásban részesítette.
A következő két nap során a Németországból, Izraelből, Svédországból és az Amerikai Egyesült Államokból érkezett előadók mutatták be programjaikat és tananyagaikat kisebb csoportfoglalkozások formájában.
A Goethe Institut-ban rendezett nyilvános kerekasztal-beszélgetés, a "Holokauszt Emléknap Magyarországon: Történelem - Emlékezés - Demokrácia", amelyen Kertész Imre, Kende Péter, Kovács András és Szántó T. Gábor vett részt nagyon sok érdeklődőt vonzott, bizonyítván a konferencia témájának jelentőségét. A kerekasztal-beszélgetés alkalmából rendezett könyvvásáron, a kiadók - az Új Mandátum, a Múlt és Jövő és az Osiris - a bolti árnál jóval olcsóbban árulták témával kapcsolatos könyveiket.

Előadások

Beró László (Hannah Arendt Egyesület): "Szemtől szemben a történelemmel és önmagunkkal" program Magyarországon
Olti Ferenc (MAZSIHISZ): Zsidó jövőkép és együttélés-politika Auschwitz és a millenium után
Borbélyné Nagy Éva (Alapítvány az Emberi Jogok és a Béke Oktatásáért): Emberi jogok oktatása
Mohácsi Andrea (Mangó Műhely): Roma kultúra oktatás az általános iskolákban
Szita Szabolcs (Holokauszt Dokumentációs Központ): Holokauszt Dokumentációs Központ
László Klára (Párbeszéd a Toleranciáért program): Túlélők és mentők párbeszéde
Illy Luca (Soá Alapítvány): Túlélő interjúk
Julie Chaitin (Tel Aviv University): Hol állok én? Izraeli és német fiatalok szembesülése a Holokauszttal
Regina Wyrwoll (Goethe Institut-Németország): Holokausztoktatás Németországban
Christer Mattsson (Kulturális Minisztérium, Svédország): Holokausztoktatás - a svéd modell
Jan Munk (Terezin Memorial): Oktatási programok a Terezin Emlékhelyen

Műhelyek

Matthias Heyl (Holokauszt Oktatási Kutatóközpont, Németország): A Holokauszt társadalma
Chava Baruch (Yad Vashem, Izrael): Mindennapi élet a Varsói Gettóban
Helene Lipowsky (Ministerium für Bildung, Wissenschaft und Weiterbildung, Rheinland-Pfalz, Németország): A helyi emlékek feltárása - példa a tartós történelmi emlékezet kialakítására
Petra Mumme (Fritz Bauer Institut, Németország): Konfrontáció: egy pedagógiai megközelítés a holokauszt történetének és következményeinek feltárására
Allan Siegel (School of Art Institute of Chicago, USA): Videó és az új média: a holokauszt feldolgozásakor alkalmazható pedagógiai eszközök
Bev Meyer-Zemo (Facing History and Ourselves Foundation, USA): Interaktív, tapasztalati és egészleges megközelítés a Holokauszt és állampolgári felelősség oktatásában: miért szükségesek ezek a módszerek?

Kerekasztal

Holokauszt Emléknap Magyarországon: történelem - emlékezet - demokrácia
Kertész Imre, Kende Péter, Kovács András, Szántó T. Gábor.

Kovács Mónika, Kovács András, Kertész Imre, Kende Péter Kovács Mónika, Kovács András, Kertész Imre, Kende Péter, Szántó T. Gábor Kovács András interjú közben A közönség
A képekre kattintva megtekintheti azok nagyított változatát.

(A kerekasztal szövege megjelent a Szombat c. folyóirat 2002. januári számában)



Értékelés és eredmények
A résztvevőket a konferenciát öt kategória szerint értékelték: általában a konferenciát, a programot, a szervezést, a legjobb és a legrosszabb előadást. Az értékelőlapok szerint a résztvevők igen jónak találták a konferenciát: az átlagok a három első kategóriában 9.44 , 9.2 és 9.2 voltak tíz-fokú skálán. Legtöbben Chava Baruch, Christer Mattsson és Matthias Heyl előadásait értékelték legjobbként, valamint a kerekasztal beszélgetést. Egyik előadást sem említette kettőnél több ember, mint legrosszabbat. Az értékeléseket összegezve tehát levonhatjuk a következtetést, hogy a program igen jó fogadtatásra talált.
A konferenciáról több újságcikk is megjelent a magyar és német lapokban, és 70 perces összeállítás foglalkozott vele az MTV2 Tudóra című műsorában.
A konferencia eredményeképpen a Lauder zsidó Közösségi Iskola és a veszprémi Lovassy Gimnázium felvette a kapcsolatot egymással: a Lauder Iskola fotókiállítását az észak-magyarországi zsidó építészeti emlékekről meghívták a veszprémi iskolába.
A konferencián bemutatott "Lili és Anikó" című filmet bemutatják a békéscsabai főiskolai "Zsidó Kulturális Napok" keretében és egy helyi tv-csatorna is bemutatta.

A konferencia anyagából kötet készült "Holokausztoktatás és autonómiára nevelés" címmel.


A kötet megjelenését a Holland Királyság Nagykövetsége és a Soros Alapítvány támogatta.

A konferencia megrendezését támogatta az Oktatási Minisztérium, a Friedrich Naumann Alapítvány, az Osztrák Kulturális Intézet, Kanada Nagykövetsége, a Holland Királyság Nagykövetsége, Izrael Állam Nagykövetsége és a Soros Alapítvány.